Procedury reagowania w przypadku cyberprzemocy w tym przemocy psychicznej
Procedury reagowania w przypadku cyberprzemocy w tym przemocy psychicznejI.Profilaktyka – zapobieganie zjawisku cyberprzemocy w tym psychicznej1. Przeprowadzenie rozmów i spotkań z całą społecznością szkolną (uczniami, nauczycielamii rodzicami oraz innymi pracownikami szkoły) na temat zasad korzystania i zagrożeńpłynących z użytkowania różnorodnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.2. Podejmowanie reakcji i działań w wypadku każdorazowego ujawnienia lub podejrzeniaCyberprzemocy w tym psychicznej.3. Zainstalowanie i aktualizowanie oprogramowań zabezpieczających przed dostępem do treści w Internecie, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznegouczniów.4. Przypominanie o statutowym zakazie rejestracji obrazu lub dźwięku bez zgody osób,których dotyczy.5. Udzielanie wsparcia uczniom i rodzicom poprzez zamieszczenie i aktualizowanie na stronie internetowej szkoły informacji o serwisach internetowych i organizacjach pozarządowych zajmujących się tematyką cyberzagrożeń.6. Przestrzeganie poniższych procedur reagowania na cyberprzemoc dotyczących zachowańi działań wobec: ofiary, sprawcy, świadka.II.Reagowanie na cyberprzemoc1.Ustalenie okoliczności zdarzeniaZgłaszanie wypadków cyberprzemocy odbywa się według następującej zasady:- uczeń, ofiara lub świadek cyberprzemocy informuje wychowawcę klasy lub w wypadkujego nieobecności pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły o wystąpieniu takiego zjawiska przemocy w tym psychicznej,- pedagog szkolny i dyrektor szkoły powinni dokonać analizy szkodliwości zdarzenia i zaplanować dalsze postępowanie,- do szkoły należy ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków, przeprowadzenie rozmów z ofiarą, świadkami i sprawcami incydentu. Nie wolno konfrontować sprawcy z ofiarą!2.Zabezpieczenie dowodówWszystkie dowody powinny być zarejestrowane, zapisane. Trzeba zanotować, kiedy je otrzymano, ich treść, adres mail, numer telefonu, adres strony internetowej, na którejpojawiły się szkodliwe treści.a)telefon komórkowy - nie wolno kasować wiadomości, trzeba zapisywać zarówno wiadomości tekstowe jak też zdjęcia, nagrania z dyktafonu czy filmy,b)komunikatory - w niektórych serwisach jest możliwość zapisywania rozmów w tzw.archiwach. Jeżeli nie ma takiej możliwości, można rozmowę skopiować do edytoratekstowego i wydrukować,c)strona www - można zapisać widok strony przez naciśnięcie klawisza CTRL i Printreen, a następnie wykonać operację Wklej w dokumencie Word lub Paint,d)e-mail - trzeba zapisać wiadomość i to nie tylko treść, ale całą wiadomość, ponieważmoże to pomóc w ustaleniu pochodzenia wiadomości.3.Działania wobec sprawcy cyberprzemocy w tym psychicznejW przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest uczniem szkoły, dyrektor wspólnie z pedagogiem szkolnym powinien podjąć dalsze działania:a) przeprowadzenie rozmowy z uczniem- sprawcą ,- celem rozmowy powinno być ustalenie okoliczności zdarzenia, wspólne zastanowieniesię nad jego przyczynami i próbowanie rozwiązania sytuacji konfliktowej,- sprawca powinien dostać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptujeżadnych form przemocy,- należy z uczniem omówić skutki jego postępowania i poinformować o konsekwencjach,jakie zostaną wobec niego zastosowane,- sprawca powinien zostać zobowiązany do usunięcia szkodliwych materiałów z sieci,- ważne jest znalezienie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy,- jeżeli jest kilku sprawców, rozmawiać z każdym osobno,- nie konfrontować sprawcy z ofiarą.b) powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania ucznia:- rodzice sprawcy powinni być powiadomieni o zdarzeniu, zapoznani z dowodami i decyzją w sprawie dalszego postępowania oraz podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ucznia,- należy pozyskać rodziców do współpracy i ustalić jej zasady,c) objęcie sprawcy pomocą psychologiczno- pedagogiczną- praca z uczniem powinna zmierzać w kierunku zmiany postawy i zrozumieniu skali problemu, - udzielana uczniowi pomoc powinna być w ścisłej współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami- w szczególnym przypadku może być konieczność skierowania na dalsze badaniaspecjalistyczne i terapię.4.Środki dyscyplinarne wobec sprawcy a) powinno się stosować standardowe procedury wynikające z Regulaminu Ucznia i Słuchacza oraz Statutu Szkoły, wobec sprawców przemocy w tym psychicznej, b) celem sankcji powinno być zatrzymanie przemocy, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa poszkodowanemu, wzbudzenie w sprawcy refleksji na temat swojego zachowania, pokazanie całej społeczności szkolnej, że cyberprzemoc nie jest tolerowana,c) podejmując decyzję o karze należy brać pod uwagę:- rozmiar i rangę czynu,- czas trwania prześladowania, nękania psychicznego- świadomość popełnionego czynu,- skutki wynikające z popełnionego czynu5.Działania wobec ofiary cyberprzemocya) wsparcie psychiczne osoby dorosłej, udzielone uczniowib) obserwacja zachowania uczniac) udzielanie porad w zachowaniu poczucia bezpieczeństwa: nie utrzymywać kontaktów ze sprawcą, nie kasować dowodów tj. e-maili, SMS -ów, MMS -ów, zdjęć, filmów. Ważna jest też zmiana danych kontaktowych np. na komunikatorze, zmiana adresu e-mail, a nawet w szczególnie trudnych sytuacjach numeru telefonu(oczywiście robią to rodzice).6.Ochrona świadków, którzy zgłaszają zdarzenieŚwiadkowie powinni być objęci profesjonalną ochroną, a wszystkie działania powinny być tak prowadzone, aby zapewniały bezpieczeństwo nie tylko ofierze, ale i świadkom cyberprzemocy.Ważne jest, by w wyniku interwencji nie narażać świadka na groźby i zdarzenia ze stronysprawcy. Całe postępowanie powinno być prowadzone w sposób bardzo dyskretny i poufny.Niedopuszczalne jest konfrontowanie świadka ze sprawcą. 7.Notatka służbowaWychowawca i pedagog szkolny zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej z rozmów ze sprawca, poszkodowanym, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia. Jeżeli rozmowa była np. w obecności innego nauczyciela powinien on również ją podpisać. Jeżeli zabezpieczono jakieś dowody, powinny być załączone do dokumentacji.8.Zawiadomienie sądu rodzinnego i policjiW wypadku bardzo drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa, dyrektor szkoły zgłasza ten fakt policji, która prowadzi dalsze działania.W sytuacjach, gdy uczeń, bądź rodzice odmawiają współpracy, szkoła powinna powiadomić Policję d/s przestępczości w celu ustalenia faktów i dalszych działań. W przypadku wielokrotnego powtarzania się zjawiska, można zgłosić sprawę do Sądu Rodzinnego o zbadanie sytuacji rodzinnej ucznia i ewentualną pomoc rodzinie.