Europejski staż drogą do sukcesu
Akredytowane projekty na rzecz mobilności osób uczących się i kadry
Europejski staż drogą do sukcesu
2021-1-PL01-KA121-VET-000007716
Lipsk wrzesień 2022
Potwierdzenie nabytych umiejętności
Celem projektu było zdobywanie nowych umiejętności zawodowych w trakcie pracy w międzynarodowym zespole, wykorzystanie teoretycznej wiedzy nabytej w szkole z praktyką w nowym, nieznanym miejscu, rozwój umiejętności miękkich, kompetencji społecznych, przełamanie bariery językowej i doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku obcym.
Zaplanowany staż odbył się zgodnie z harmonogramem i ostatniego dnia mobilności uczniowie z każdej z grup uczestniczyli w ceremonii podsumowania stażu i wręczenia certyfikatów prowadzonej przez reprezentującego firmę Vitalis pana Matthew Raggett. Nie zabrakło refleksji na temat praktyk, podziękowań i wspólnych fotografii.
Dziękujemy Gut Wehlitz.
Akredytowane projekty na rzecz mobilności osób uczących się i kadry
europejski staż drogą do sukcesu
2021-1-PL01-KA121-VET-000007716
Lipsk wrzesień 2022
Cele projektu: zdobywanie nowych umiejętności zawodowych w trakcie pracy w międzynarodowym zespole, wykorzystanie teoretycznej wiedzy nabytej w szkole z praktyką w nowym, nieznanym miejscu, rozwój umiejętności miękkich, kompetencji społecznych, przełamanie bariery językowej i doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku obcym. Nabyte w trakcie stażu umiejętności pozwolą uczniom zdobyć w przyszłości dobry zawód, sprawią, że będą oni konkurencyjni na rynku pracy.
Uczniowie klas o profilu turystycznym i hotelarskim zdobywali nowe umiejętności w hotelach Arena oraz Via City w Lipsku. Natomiast uczniowie kształcący się w zawodzie technik ekonomista oraz technik eksploatacji portów i terminali odbywali staż - szkolenie w dziedzinie „Digital bussiness for trade and Logistics” .
Ważną częścią pobytu był program kulturowy, w ramach którego po pracy w tygodniu uczniowie zwiedzali najbliższą okolicę, spotykali się w gronie międzynarodowej młodzieży mieszkającej w kampusie GutWehlitz. Natomiast w trakcie weekendów odbywały się wycieczki do Lipska, gdzie uczniowie wraz z opiekunami zwiedzali popularne atrakcje, jeździli nad jezioro i szukali smacznych miejsc, odwiedzili ZOO ( jedno z największych i najstarszych w Europie) oraz pomnik Bitwy Narodów, który wielu przypomina meksykańską świątynię Azteków. Lipsk to miasto powiązane z wieloma artystami. To tu tworzył niejeden Bach, urodził się Richard Wagner (kompozytor), mieszkał i tworzył Johann Wolfgang von Goethe. Po mieście uczniowie poruszali się komunikacją miejską. Korzystali z Lipskiej karty miejskiej. Dzięki niej można jeździć autobusami, tramwajami, a nawet metrem! Zwiedzali Stare Miasto zaczynając od Rynku i Starego Ratusza, przez Königshaus czyli Królewska Kamienicę, aż po przepiękny, barokowy budynek Starej Giełdy. Na każdym kroku napotykali pomniki ludzi związanych z miastem, na przykład pomnik Goethego na Naschmarkt czy pomnik Bacha obok kościoła św. Tomasza. Znanych i popularnych punktów w obrębie Starego Miasta jest cała masa, dlatego spacery odbywały się z przewodnikiem i internetową mapą miasta. Podziwiano Stary i Nowy Ratusz, liczne pasaże i sklepy, ciekawe romantyczne zaułki i kościoły.
To miasto jest naprawdę świetne do pracy nauki i zabawy. Z jednej strony sielskie i zielone, z drugiej aktywne i pełne dzieł sztuki a z trzeciej smaczne i klimatyczne. I pamiętajmy na koniec o jednym. „Drallewatsch” to stare saksońskie określenie na dobrą zabawę, tak więc uczniowie i ich opiekunowie bawili się w Lipsku dobrze.
numer projektu 2021-1-PL01-KA121-VET-000007716
Projekt finansowany w ramach programu Erasmus + sektor kształcenie i szkolenia zawodowe
Uczniowie kształcący się w zawodach: technik hotelarstwa, technik organizacji turystyki oraz technik eksploatacji portów i terminali rozpoczęli 2 tygodniowe praktyki w Niemczech, które są podsumowaniem kilkumiesięcznego okresu przygotowań do wyjazdu. Uczniowie szlifowali angielski zawodowy, uczyli się podstaw języka niemieckiego, poszerzali wiedzę o kulturze, geografii i historii Niemiec, poznawali tajniki tworzenia prezentacji i robienia dobrych zdjęć. Aby zminimalizować ryzyko stresu w nowym miejscu pracy odbyli serię zajęć na temat radzenia sobie w nowym, nieznanym środowisku.
Organizacja przyjmująca: Vitalis Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH Gut Wehlitz 04435 Schkeuditz zakwaterowała uczniów na terenie dawnego dworku rycerskiego. W programie kulturowym: zwiedzanie Lipska i Drezna. Uczniowie mają codziennie do dyspozycji klub młodzieżowy gdzie organizowane są dyskoteki, jest bilard, piłkarzyki, boisko do piłki siatkowej, boisko do piłki nożnej i basen odkryty. Na terenie kampusu zakwaterowane są inne grupy młodzieży z Hiszpanii, Słowacji, Bułgarii tak więc uczestnicy praktyk mają nieustający kontakt z językami obcymi, a zwłaszcza z językiem angielskim.
Akredytowane projekty na rzecz mobilności osób uczących się i kadry
Europejski staż drogą do sukcesu
2021-1-PL01-KA121-VET-000007716
Lipsk wrzesień 2022
Umiejętności zawodowe uczniów ZSETH
Umiejętności XXI wieku istotne dla obywatela Europy dążącego sukcesu zawodowego, które stażyści z ZSETH nabywali w trakcie projektu:
- Praca zespołowa i współpraca: wspólna praca.
- Umiejętności komunikacyjne: słuchanie, empatia, dzielenie się.
- Praca indywidualna: realizacja zadania.
- Kreatywne rozwiązywanie problemów: myślenie projektowe.
- Zachowanie i profesjonalizm: uczciwość, integracja.
Pierwsza grupa 19 uczniów z klas 4aTPg, 4aTPsp, 4aHTg, 4aTTsp i 4aTHsp przebywająca w Schkeuditz pod Lipskiem w dniach 04 -16.09. 2022 składała się z uczniów klas o specjalności technik eksploatacji portów i terminali, technik hotelarstwa i technik organizacji turystyki. Natomiast w drugiej grupie 20 uczniów byli reprezentanci wymienionych powyżej zawodów oraz kształcący się w zawodzie technik ekonomista. Grupa druga przebywała w Schkeuditz w dniach 17-30.09.2022.
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik ekonomista i technik eksploatacji portów i terminali uczyli się stosować programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, a w szczególności: jak dokumentować, analizować i reorganizować procesy pracy biurowej, jak dane i tekst mogą być rejestrowane, przygotowywane i projektowane, jak radzić sobie z korespondencją biznesową i jak tworzyć standardowe dokumenty, jak oceniać, analizować i prezentować tekst w języku angielskim oraz co wziąć pod uwagę podczas komunikacji z obcojęzycznym partnerem biznesowym.
Uczniowie kształcący się w zawodach technik hotelarstwa uczyli się obsługi gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie w Niemczech, przygotowywali jednostki mieszkalne na przyjęcie gości, przygotowywali i podawali śniadania, uczyli się dokumentowania swojej pracy oraz obsługiwali gości w recepcji i zapoznawali ich z usługami dodatkowymi w hotelu.
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik organizacji turystyki uczyli się stosowania programów komputerowych wspomagających wykonywanie zadań zawodowych, projektowania imprez i usług turystycznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu geografii turystycznej krajów Europy.
Oprócz umiejętności typowo zawodowych uczniowie nauczyli się pracować w międzynarodowym zespole: odpowiedzialnie i terminowo wykonywać powierzone zadania, dzielić się wiedzą z innymi, pracować kreatywnie i niezależnie, przyjmować z refleksją informację zwrotną; poszerzyli słownictwo z zakresu języka angielskiego zawodowego. Pobyt na stażu w międzynarodowej grupie młodzieży sprawił, że stali się bardziej pewni siebie, a jednocześnie otwarci na inne kultury i świadomi bycia obywatelami Europy.